Followers

Wednesday 30 May 2012

Jenis Status dan Komen Facebook Yang Boleh Membunuh

Assalamualaikum & hello rakan-rakan sekali. Untuk hari ini, saya nak kongsi, pinjam & share entri dari KHAIRUL mengenai ragam manusia di Facebook. Pasti anda pernah mengalami situasi dibawah kan?? 


SITUASI 1 The Spoilers


Ketika mengupdate status Facebook. Aku bet yang mood korang mesti excited gila kan. Tapi once ada mamat or minah yang datang serta buat spoil, mood korang sure down gila-gila. So, mari aku tunjukkan contoh spoiler di dunia Facebook.


This is one of the biggest sucker ever. Andaikata korang tengah dok bebel-bebel kat wall korang, then tiba-tiba datang mamat pelik dengan seriously komen di status anda. Dah la comment lain macam, topik pun larik. Nak-nak kalau korang tak kenal langsung dia. Seriously rasa spoil gila. Nak reply komen dia pun tak tahu nak tulis apa.


SITUASI 2  The Mr "So? Ada aku kisah?"



Ouch. Kesian my Lisa. Well pernah tak korang excited gila nak update status Facebook then bila dah update status macam "Yay dah siap assignment" Then ada orang reply. "So? Ada aku kisah?." Perh, menyirap betul. Kalau ada "Haha" di belakang ayat dia tak apa la jugak. Ni tak, ayat serious semacam. Pulak tu, comment dia ramai pulak yang like. Lagi lah menyirap ye tak? Perkara ni banyak terjadi kat lelaki yang suka bergurau kasar (Lelaki tak der hal). Dan ianya turut terjadi kat kaum perempuan nak-nak bila dieorang tengah gaduh. Girls gaduh kat wall Facebook? Eww. Real life gaduh sambil tarik-tarik sambut lagi best untuk di tonton sambil layan popcorn.

True story.





SITUASI 3 The Manipulator




Ding ding ding ding. Fasha Sandha PWNED! Relax Tizz, just joking. But seriously perbualan di seperti status di atas wujud. Aku pernah mengalamninya. But oh well, aku tak sebaik Fasha Sandha untuk diam seperti itu. See? Fasha ni bukan sahaja comel. Malah baikkk. Well, korang pernah mengalami situasi di atas?

Dekat Facebook ni ramai je manipulator. Ianya juga termasuk dengan mamat-mamat dan minah-minat yang suka twist ayat orang. Bab twist ayat orang ni aku memang pantang gila. Seriously pantang nak-nak bila aku tengah cakap pasal bab-bab serious. Iye lah, bila dah seorang twist ayat kau, orang yang membaca akan start terikut dengan apa yang dia twistkan. And then tak pasal-pasal, point yang kau nak sampaikan, dah lari dari point asal.

Actually, bergaduh di facebook amatlah tak awesome. Tetapi ianya menjadi awesome bila ada orang cari pasal dan dia berniat nak malukan kita tetapi kita pulak yang malukan dia. Dan bila itu terjadi, maka ianya adalah amat awesome.


SITUASI 4  The Alim Taik Kucing 





Aku perasan yang some of us suka malukan orang lain dengan menggunakan agama. Aku ingat lagi dulu-dulu masa kanak-kanak ribena, bila ada kawan tanya "Kau kalau kau banyak duit, kau nak pergi mana?" Then kalau korang jawab tempat-tempat lain selain Umrah dan Haji, suka korang akan kena ejek. The fact is, whats wrong kalau melawat tempat-tempat lain? Melihat keindahan dunia tu berdosa ke? Lagi pun, ingat nak pergi Umrah dan Haji tu senang ke? Kalau Umrah tak der hal lagi. Tapi kalau dah Haji? Hari tu aku pergi register Haji, dia kata aku punya waiting list selama 10 tahun minimum. Minimum. Dengan kata lain, sekitar tahun 2020+ baru aku boleh pergi Haji.

Dunia Facebook memang best kalau nak buat joke-joke yang kasar. Aku pun suka sebenarnya (even terasa). Tapi kalau dah masukkan bab agama semata-mata dengan niat nak malukan, then baik tak payah. Bukan setakat isu agama tapi juga termasuk dengan bermain dengan hadis sesuka hati. 





SITUASI 5 The Syok Sendiri


Have you heard about SS? Yeah, SS stands for 'Syok Sendiri'. Di Facebook banyak tau status-status yang syok sendiri.


SITUASI 6 The Self Like




hhh Seri, I lap youuuu. Hey, aku perasan yang ramai gila up status Facebook then like. Dia up status, dia like. Tak boleh blah, comment dan gambar diri sendiri pun dia like. I know that you love your self. But....Aw.


SITUASI 7 Mr Self Comment.





Oh hai Nabil. Waaa, Nabil ada sedikit persamaan dengan my Fouziah Gous. High amount of selfloveness. So, don't you wanna tackle my Fauziah? I heard that you are a player and you like tu kiss mulut-mulut. Sekejap dengan girl tu, skejap dengan girl ni. Maybe if you keep doing something like this, you gonna end up like ahli Senario. 


SITUASI 8 The Loner




The loner ni biasanya lelaki yang tak handsome dan anti sosial. *Terasa*. Biasanya lelaki macam ni, bila dia update status facebook, tak ada orang kisah pun. *Terasa lagi*. Dan kadang-kadang, bila dia malu sebab nampak macam tak ada kawan, dia akan tunjukkan kat dunia yang kononnya dia ada ramai kawan. Dan cara dia tunjuk tu adalah dengan post status-status seperti yang di atas. *Yang ni tak terasa*. Perempuan biasanya jarang menjadi The Loner. Nak-nak yang comey lotey.




SITUASI 9 - The Annoying-ness
                    The Love-eww-eww


This is so annoying. Annoying dan kelakar. Seriously, most of us akan update status dengan banyaknya (Spam) bila dia dalam mood yang tertekan. Bukan setakat tertekan, malah masa tengah putus cinta dengan pak we chipsmore atau dapat result Final Exam yang teruk pun macam tu. Contohnya macam "Kenapa dia buat kat aku macam ni...?" akan di update setelah mendapat tahu yang pasangan dia dah curang sejak 2 tahun lalu. Padahal couple baru setahun. Then ada juga yang update status yang macam "Kenapa result exam aku teruk gila? Aku dah study kaw-kaw, aku dah berdoa gila-gila. Tapi kenapa Tuhan tak nak tolong aku?" Well, don't you know that setiap apa yang berlaku ada reason nya?

Don't spam status di Facebook sebab... well, who cares anyway? Out of 500 friends korang di Facebook, rasanya tak sampai 10 yang kisah. Mana taknya, yang kenal berapa kerat je.


SITUASI 10 The Alien.


Facebook adalah sutu jaringan yang paling mengegarkan dunia. Hanya dengan beberapa tahun, ianya dah mampu menyaingi Google. Why? Sebab bukan je manusia yang guna Facebook. Alien pun turut guna skali. Tak percaya, korang tengok la home feed facebook korang. Sure korang akan jumpa perbualan antara dua alien yang tengah mengawan seperti di atas. 


SITUASI 11 Awek Perasan Hot yang Nakkan Perhatian


Oooo Emmm Gieee. I hate awek attention whore. Seriously. Ewww gila bila tengok facebook dia. And, korang nak tahu tak ciri-ciri minah or gadis attention whore?

Ciri-ciri awek attention whore:

  • Make up tebal nak mampus.
  • Setiap kali bergambar, pipi di kembungkan dan mulut di muncungkan.
  • Angle camera mestilah berada di sudut yang membuatkan si awek nampak konon comel di tahap maksimum.
  • Sanggup buat apa sahaja untuk mendapat perhatian. 
  • Bercakap lucah untuk menarik perhatian lelaki.

Dan mostly, bercakap pasal seks. Yeah, bercakap pasal seks dan called it sebagai OPEN. Open you head.


SITUASI 11 Awek Hot Yang Sentiasa Mendapat Perhatian.


Okay this is kelakar. Aku rasa korang sendiri dah tersedia aware dengan situasi cute girls always get the popularity kan? Kadang-kadang, blog awek tu comel tak best pun. Entry tulis pasal "Hari ni saya makan chokelat bersama pisang. Tapi tengok-tegok, ada 200 comments. Tapi bila awek yang tak comel tulis benda yang sama, mesti dapat kosong comment. Double standard. Well, mostly yeah. As for the Facebook, every hot girl just need a "Hmm" or "Hurm" or "..." and then, guess what, seluruh lelaki akan like dan comment. Feeling like a boss. Feeling like sekali petik, 10 yang datang. Sekali on YM, 10 yang buzz. Sekali buka facebook, 10 likes. For ugly girl? Umm. Sorry, but you need to work hard for that.

True story.

p/s : Semua watak adalah rekaan. Tak ada kena mengena dengan yang hidup atau mati.



sumber dari : theotherkhairul

No comments:

Post a Comment

I LOVE BELOG KITAKKAMEK